تبلیغات
گروه ادبیات متوسطه اول شهرستان بروجرد

نقد وبررسی کتاب فارسی نهم

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

نقد و بررسی کتاب فارسی نهم

معصومه حدادی قره قیه، سرگروه ادبیات فارسی متوسطه اول-شهرستان بروجرد(استان لرستان)

در آغاز نوشته­ خود تشکر و سپاس فراوان دارم از گروه مولفان تلاشگر و عزیز کتاب نونگاشت پایه نهم. با توجه به اینکه بیشتر کتاب ها در چاپ اول دارای مواردی است که بهتر است اصلاح گردد و با توجه به اینکه مولفین محترم کتاب فارسی نهم در دوره مدرسین ضمن خدمت (تهران-تایستان 94) حضور داشتند و از ما خواستند نقدی بر کتاب داشته باشیم؛ ما نیز به عنوان معلم فارسی در قبال دانش آموزان این مرز و بوم، وظیفه خود می­دانیم آنچه را در ارتباط با نقد این کتاب (فارسی نهم) است ارسال نماییم و با گروه مولفان همکاری و تبادل نظر داشته باشیم.

امید است مولفان گرامی در بررسی مجدد کتاب این موارد را نیز تجدید نظر فرمایند.

1-  در صفحه 15 کتاب فارسی نهم، قسمت واژه شناسی، با توجه به اینکه، کلمه ی واج برای دانش­آموزان نا­آشناست و در سال­های قبل اسمی از واج برده نشده است؛ بهتر است بعد از کلمه واج در پرانتز معنی آن را قرار دهند. واج(صدا) و ادامه مطلب.

2-  نکته زبانی صفحه 34، صفت برترین: مهربان ترینِ معلم، کسره زیر حرف ن اضافه است. بهتر است حذف شود.

3-  فعالیت­های نوشتن صفحه 35: سقفی بی­ستون و این ............ است. (عجب، عجب تر، عجب ترین). دانش-آموز در انتخاب جواب صحیح دچار شک می­شود. زیرا دو مورد از جواب­ها صحیح است مگر اینکه دانش آموز متن صفحه 19 را در ذهن داشته باشد. در اینجا بهتر است برای تثبیت یادگیری دانش­آموزان مثال­ها و تمرین­هایی انتخاب شود که دانش­آموزان دچار سردرگمی نشوند.

4-  نکته زبانی صفحه 52: در اینجا ذکر شده فعل مضارع بر 3 نوع است: (اخباری- التزامی-مستمر) و نامی از مضارع ساده برده نشده است.

5-  نکته­ی ادبی صفحه 59: در بحث آموزش، تخلص نام شعری شاعر است. توضیحی در خط دوم ذکر شده مربوط به تخلص در قصیده است. بهتر است خط دوم از این بند حذف شود.

6-  در صفحه 63، ذکر عبارت آرامستان خانه در درس مام میهن، برای دانش­آموزان تعبیری زیبا نمی­باشد زیرا در فرهنگ و عرف ما، آرامستان، گورستان را تداعی می­نماید.

7-  فعالیت­­های نوشتن صفحه 67، تمرین 2، جهت مشخص کردن هسته و وابسته و نوع آن. این تمرین مطابق آموزشی که به دانش­آموز داده ایم وابسته پسین (صفت بیانی) نیست و دانش­آموز در تعیین نوع وابسته مادر  دچار مشکل می­شوند. « در پرتو گرم و گوارای مادر، جان می گیرند.» همانطور که در آغاز کتاب ذکر شده آموزش مطالب و نکات دستوری فقط در حد آموزش کتاب باید باشد و این تمرین به علت فراتر بودن سطح آموزش کتاب بهتر است به مثالی دیگر تغییر یابد .

8-  درس یازده صفحه 87 «زن پارسا» توضیح رابعه عدویه در قسمت اعلام صفحه 158 اشتباه است و با رابعه بنت کعب اشتباه شده است. در ضمن تصویر مربوط به این درس بسیار نامناسب است، رابعه زنی بسیار والامرتبه و دارای کرامات بوده، بهتر است جهت دانش­آموزان تصویر بهتری مثلا زنی در حال عبادت قرار داده می­شد.

9-  صفحه 92 سوال 3 تمرین نوشتن، پیکان آخر شماره 4 با توجه به پیکان قبل دانش­آموز دچار تردید می­شود. (البته این مورد خیلی حساس نیست.)

10-                      صفحه 116 نکته زبانی خط 6 کلمه نماد حذف یا اصلاح شود.

11-                      شعر خوانی صفحه 118 با توجه به لهجه باباطاهر و علامتگذاری بعضی کلمات هدف این بوده که شعر به لهجه خوانده شود. بهتر است روی بعضی کلمات مثل دوختم، درمانم، قصابم و هجرانم، واکره پوست علامتگذاری شود.

12-                      صفحه 129 واژه­سازی آموزش درس مشتق، ساده و مرکب بهتر بود. مشتق مرکب نیز آموزش داده می­شد، زیرا دانش­آموزان با کلماتی از قبیل برخورد می­کنند و دچار مشکل می­شوند مثلا همین کلمه دانش­آموز

و در نهایت تصویرگران محترم کتاب، تصاویری برای این کتاب انتخاب نموده اند که جذابیتی برای دانش آموزان ندارد و در خیلی موارد به سردی و غم زدگی می­گراید. بیشتر تصاویر قدیمی و کهن است و مناسب متون کهن. کتاب درسی باید جذابیتی نیز داشته باشد. مثلا تصویر جوان در آینه، نوع پوشش این جوان مربوط به چند دهه پیش می باشد!؟ یا در درس هم­نشین صفحه 31 بهتر بود مشکلات امروزی جوانان به تصویر کشیده می­شد. مثلا استفاده نادرست از اینترنت یا تلفن همراه. به عنوان مثال جوانی که در حال استفاده از اینترنت پشت میز نشسته و با فردی در حال ارتباط و مکالمه است. تصویر خیالی او در ذهن تصویر زیبا در حبابی بالای سرش طراحی می­شود و آن طرف صفحه نمایش تصویر شیاد یا گرگی طراحی شود.

به هر حال ما می­توانیم با تصویرهای جذاب به هوشیاری و آگاهی دانش­آموزان بیشتر کمک کنیم. در پایان از تمامی دست اندر­کاران، نویسندگان، ارزیابی کنندگان و همه­ معلمان ادبیات کشور سپاسگزاری می­نمایم.

                                                                                                                               معصومه حدادی- بروجرد

                                                                                                                                            آبان 1394

تاریخ ارسال : پنجشنبه بیست و یکم آبان 1394  12:57  | نویسنده :   حدادی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال :   سه شنبه دهم آذر 1394 17:00
با سلام و احترام
از دقت و بذل توجه شما نهایت تشکر را دارم

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.