تبلیغات
گروه ادبیات متوسطه اول شهرستان بروجرد

استفاده ازپمفلت آموزشی در آموزش مطالب

بسم الله الرحمن الرحیم

تهیه کننده:معصومه حدادی قره قیهmasoumeh.hadadi54@gmail.com

 پمفلت آموزشی چیست وچه کاربردی در آموزش درمدارس دارد؟

کلید واژه:پمفلت،رسانه ،تکنولوژی،یادگیری سریع،پیش گیری،آگاهی

اشاره:

امروزه آموزش به شیوه های متفاوت، امکان پذیر است.رسانه های آموزشی متفاوت وپیشرفت تکنولوژی آموزشی ودر نتیجه تنوع موجود در زمینه ارائه مطالب آموزشی

موجب ایجاد انگیزه وجلب توجه مخاطب گردیده است.یکی از کاربردی ترین شیوه های

آموزش سریع تهیه پمفلت آموزشی است.

 پمفلت آموزشی

پمفلت نوعی رسانه آموزشی است.در ابعاد کاغذ آچار تهیه می شود.به طور معمول به سه قسمت تقسیم می شود.

این رسانه کاربرد زیادی در جهت آموزش دارد. پمفلت در زمینه هشدار بسیار موثر واقع می شود همچنین کاربردهای زیادی نیز در تبلیغات دارد.

کم حجم بودن و جذاب بودن آن موجب می شود که شخص مطالعه کننده از خواندن آن خسته نشود.پمفلت به عنوان یک تقویت کننده یادگیری برای جلسات گروهی وآموزش های فردی مورد استفاده واقع می شود.

کاربرد پمفلت آموزشی در مدارس

به وسیله پمفلت آموزشی می توان در کنار آموزش مطالب درسی،اطلاعات بسیار مهم وضروری را در زمینه های مختلف به دانش آموزان آموزش داد.

مثلا آشناکردن دانش آموزان با یک بیماری به منظور پیشگیری از آن،وظیفه معلمان ومدیران  ومربیان می باشد که در بعضی از موارد شرم وحیا اجازه دادن اطلاعات

مورد نیاز را به بچه ها نمی دهد وامکان داردبعضی از دانش آموزان به دلیل عدم آگاهی گرفتار مشکلاتی شوند.

به عنوان مثال دادن اطلاعات به دانش آموزان در زمینه برخی بیماریها مثل ایدز ویا اعتیاد

گاهی دشوار می باشدکه تهیه پمفلت بسیار موثر می باشد.

اصول تهیه پمفلت آموزشی

برخورداری از زبان ساده و قابل فهم برای گروه هدف مورد نظر-استفاده از تصاویر  مناسب ورنگهای جالب وداشتن پیام های کوتاه ومرتبط با موضوع پمفلت

قسمت های مختلف پمفلت

1-روی جلد

2-صفحات داخلی

3-صفحه پشت جلد

هر کدام از قسمت های پمفلت ویژگی های خاص خود را دارند که به اختصار بیان می نماییم.

صفحه روی جلد:

نام ونشان تهیه کننده وسازمان مربوطه قید شود.

عنوان پمفلت قید شود

تصاویر متناسب با موضوع داشته باشد

صفحات داخلی:

با نام خدا آغاز شود،در مقدمه اهمیت موضوع قید شود،از تصاویر مناسب استفاده شود،جملات ساده وقابل فهم باشد،پیامها کوتاه باشد،از تنوع رنگ برخوردار باشد

اگر موضوع پمفلت بررسی یک بیماری باشدموارد زیر رعایت شود:

معرفی کلی بیماری

راههای سرایت یا ابتلا به بیماری

پیشگیری ودرمان بیماری

ویا اگر موضوع پمفلت بررسی رفتار باشدفایده یا ضرر رفتار مورد نظربیان شود.

 

صفحه پشت جلد:

استفاده از آیه،روایت شعار یا هشدار-یک شعار خوب باید ساده وصریح باشد ومخاطب معنی آن را سریع بفهمد همچنین مثبت باشدومرتبط با هدف کلیدی برنامه آموزش باشد

نشانی وشماره تماس جهت پاسخگویی به سوالات در صفحه پشت جلد قید شود.

سخن پایانی

در پایان متذکر می شویم قبل از تهیه پمفلت می بایست تا حد امکان وضعیت اطلاعات گروه هدف مورد آموزش بررسی شده ورسانه یاد شده به قصدتغییر دانش،نگرش یا آموزش یک مهارت تهیه شود.

منابع

1-قدوسیان،احمد،قاسمی محمدفسرمست حمیده-مبانی و کاربرد تکنولوژی آموزشیدر ارتقای سلامت-انتشارات بحرالعلوم قزوین1382

2-قاسمی ،محمد-نحوه سازماندهی یک کارگاه اموزشی-انتشارات دانشگاه علوم پزشکی قزوین

3-شجاعی زاده ،داود-مدل های مطالعه رفتاردر آموزش سلامت-انتشاراتوزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی-چاپ اول1379

4-آموزش اثر بخش در بهداشت-واحد آموزش بهداشت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز1381

 

 

 

تاریخ ارسال : پنجشنبه بیست و یکم آبان 1394  13:06  | نویسنده :   حدادی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.