تبلیغات
گروه ادبیات متوسطه اول شهرستان بروجرد

جشنواره خوارزمی

شیوه نامه جشنواره نوجوان خوارزمی

مشروح اطّلاعیه :

 

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، نظر به این كه شیوه نامه ی برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی در مرحله ی مستندسازی می باشد،  بدین وسیله محتوای اصلی شیوه نامه جهت بهره برداری همكاران عزیز تقدیم می گردد:

اداره كل آموزش و پرورش استان

با سلام و احترام؛

پیرو شیوه­نامه 134452/400 مورخ 31/6/1393 در خصوص جشنواره نوجوان خوارزمی، رویكردها و الزامات اجرایی ذیل جهت بررسی در كمیته­ی استانی و اجرای دومین دوره­ی جشنواره نوجوان خوارزمی ارائه می­گردد.

الف) محورها:

مسابقات در این دوره در پنج محور برگزار خواهد شد. چهار محور پژوهش، دست سازه، زبان و ادبیات فارسی و مسابقات آزمایشگاهی همانند سال گذشته و با رعایت ضوابط و شرایط مندرج در شیوه­نامه سال قبل به اجرا درخواهد آمد و زبان انگلیسی تا مرحله ی استانی اجرا خواهد شد. نحوه ی برگزاری مسابقه زبان خارجی به شرح پیوست (1) خواهد بود.

·         نكته­ی مهم در برگزاری جشنواره، توجّه خاص به فرایند اجرا و اهداف پیدا و پنهان آن است و معطوف نمودن تمركز و امكانات به درصد معدودی از دانش­آموزان به هیچ عنوان مورد نظر نیست. بنابراین انتظار می رود

·          با هدف یكپارچه سازی و انسجام فعّالیّت­های علمی سطح مدرسه، پژوهش­های دانش­آموزان مدارس نمونه­دولتی نیز مطابق با محور «پژوهش» و در قالب همین جشنواره انجام خواهد شد. بر این اساس مدارس نمونه دولتی از ارسال جداگانه­ی پژوهش­های دانش­آموزی به ادارات كل و ستاد خودداری نمایند.

ب) مخاطبان:

تمامی دانش­آموزان پایه­ی هفتم و هشتم مجاز به شركت در این جشنواره خواهند بود كه در هر محور به صورت مشترك به رقابت خواهند پرداخت.

·                  دانش آموزان كلاس نهم فقط در جشنواره جوان خوارزمی به رقابت خواهند پرداخت، لذا در این مسابقات مجاز به شركت نخواهند بود.

 

ج) زمان برگزاری:

 ادارات كل استان ها می توانند با رعایت ضوابط كلی شیوه نامه، زمان برگزاری هر یك از مراحل جشنواره تا سطح استانی را تغییر دهند، مشروط بر آن كه خللی در برگزاری مرحله ی كشوری ایجاد نشود.

د) سهمیه شركت كنندگان:

-         در مرحله ی منطقه ای مدارس خاص ( استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و شاهد) در یك گروه و مدارس عادی در یك گروه دیگر به رقابت خواهند پرداخت و متناسب با سهمیه تعیین شده به مرحله ی استانی راه پیدا خواهند كرد؛ اما در مرحله ی استانی همه ی مدارس در یك گروه رقابت می كنند و صاحبان آثار برتر در هر یك از چهار رشته به دبیرخانه كشوری معرفی خواهند شد. لازم به ذكر است از برگزیدگان گروه زبان خارجی در این مرحله توسط استان تقدیر شایسته به عمل خواهد آمد.

-         سهمیه مدارس ( عادی و خاص ) جهت معرفی به منطقه متناسب با تعداد دانش آموزان توسط مناطق و سهمیه مناطق جهت معرفی به استان متناسب با جمعیت دانش آموزی مناطق، توسط استان تعیین می شود.

-         تأكید می گردد هر استانی فقط مجاز به معرفی یك اثر در هر رشته به مرحله ی كشوری است و تحت هیچ عنوان سهمیه ی اضافه به استان داده نخواهد شد.

ه) نمایشگاه:

نمایشگاه یك موقعیت و فرصت جذاب و پویا جهت ارائه­ی دستاورها، تولیدات، اید­ه­ها و محصولات فكری است كه در آن كالا، خدمات، فناوری­های جدید، ایده­های نوآورانه، هنرها و... در معرض نمایش افراد قرار می­گیرد.

با توجّه به نقش نمایشگاه­های مدرسه­ای به عنوان مظهر و تجلی­گاه فعّالیّت­های صورت گرفته در سطح مدارس، از یك­سو و تعدد این­گونه نمایشگاه­ها، ترتیبی اتّخاذ شود تا با تجمیع و سامان­دهی نمایشگاه­های مدرسه­ای مربوط به جشنواره نوجوان خوارزمی، بازارچه درس كاروفناوری و ... به تقویت و غنی­سازی این فعّالیّت بپردازند. بر این اساس نمایشگاه­های مدرسه، منطقه و استان به مقتضای زمان، به صورت متمركز، با چند محور (غرفه) تشكیل خواهد شد.

·      به منظورتقویت طرح­ خوداتّكایی مدارس شبانه­روزی، ترتیبی اتخاذ گردد در سال تحصیلی جاری، موفق­ترین پروژه­های انجام شده، به نحو مقتضی در نمایشگاه های مدرسه، منطقه و استان معرفی و عرضه گردند.

·         بنا به درخواست اكثریت استان ها و به دلیل مشكلات حمل و نقل آثار نمایشگاهی به دبیرخانه و محل برگزاری جشنواره كشوری، نمایشگاه در مرحله ی كشوری برگزار نمی شود.

و) نكات اجرایی:

 داوری : فرآیند داوری، خود یك موقعیت آموزشی است و رویكرد آن باید اقناعی باشد. توصیه می­گردد راهكارها و پیشنهادهای اصلاحی نیز در هر مرحله به دانش­آموزان ارائه شود و نقاط قوّت و ابتكاری آثار ارائه شده، بیشتر مدّنظر قرار گیرد.

·         تعیین نفرات و تركیب داوری در مرحله كشوری به عهده­ی دفتر آموزش دوره­ی اوّل متوسطه خواهد بود.

توصیه می­گردد ناظران تخصصی حتّی­الامكان از انجام داوری پرهیز كنند تا امكان نظارت دقیق بر فرآیند داوری توسط ایشان ایجاد گردد.

ارزیابی استانی: در سال جاری عملكرد استان ها در اجرای جشنواره مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و استان های برتر در این زمینه انتخاب خواهند شد. نمون­برگ­های اخذ آمار شركت كنندگان و نیز چگونگی فرآیند اجرای جشنواره توسط دفتر آموزش دوره اوّل متوسطه تهیّه و در اختیار ادارات كل قرار داده خواهد شد. بدیهی است اطّلاعات این نمون­برگ­ها در ارزیابی و تعیین میزان موفقیّت ادارات كل در فرایند برگزاری جشنواره مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از آنجایی كه انتظار می رود هر یك از دانش آموزان در سطح مدرسه، حداقل در یكی از رشته های اعلام شده شركت نمایند، لذا مهم ترین شاخص ارزیابی استان ها میزان و درصد حضور دانش آموزان در مرحله ی مدرسه می باشد.

پژوهش سراهای دانش آموزی: پژوهش­سراهای دانش­آموزی به استناد بندهای 3 و 4 ماده سه اساسنامه، موظفند به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش­آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت آن­ها ، زمینه ی استفاده ازامكانات و منابع موجود را برای دانش آموزان در رشته های مختلف آزمایشگاهی، كارگاه های رایانه، فناوری، نانو، رباتیك ، زبان خارجی و ... فراهم سازند.

ز) دبیرخانه كشوری: دبیرخانه­ی كشوری جشنواره مستقر در اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوی خواهد بود كه مسئولیت هماهنگی و ارائه­ی راهكارهای اجرایی جشنواره و خدمات پشتیبانی به رابطان و ناظران جشنواره را مطابق با شیوه­نامه بر عهده خواهد داشت.

نكته مهم : علاوه بر گروه­های علمی مندرج در شیوه­نامه ،  به منظور پرورش خلاقیت و نوآوری، آشنایی و آگاهی­بخشی  دانش­آموزان دوره اول آموزش متوسطه با شیوه­های پژوهش و نوآوری و فرایند جشنواره جوان خوارزمی و زمینه­سازی برای رشد كمی و كیفی حضور   دانش­آموزان در جشنواره جوان خوارزمی،  طرح­هایی كه دارای خلاقیت و نوآوری باشند، در گروه­های علمی شش­گانه زیر:

الف) علوم زیستی، كشاورزی و پزشكی؛ ب) علوم پایه (فیزیك، شیمی و ریاضی)؛ پ) علوم فنی و مهندسی؛ ت) پژوهش­های علوم انسانی؛ ثـ) آثار ادبی؛ ج) آثار هنری.  با نمون برگ های داوری جشنواره جوان خوارزمی، مندرج در وب­سایت جشنواره به نشانی kharazmi.medu.ir   با همكاری دبیرخانه جشنواره جوان خوارزمی استان  مورد ارزیابی قرار گیرند. پس از ارزیابی در خصوص برگزیدگان اقدامات زیر انجام خواهد گرفت:

  1- آثار اوّل تا سوم استان (حداكثر سه طرح در هر گروه) در گروه­های شش­گانه ی علمی فوق ( با دارا بودن خلاقیت ونوآوری و كسب امتیاز حداقل 170 از 200 برابرنمون­برگ­های داوری مربوط) با تأیید دبیر جشنواره جوان خوارزمی استان، از سوی ستاد جشنواره جوان خوارزمی نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.    

2-  اطلاعات طرح­های برگزیده استانی ششمین جشنواره جوان خوارزمی با توجه به موارد فوق، به همراه آمار شركت­كنندگان در گروه های شش­گانه مذكور، برابر نمون برگ­های مندرج در پایگاه اطلاع­رسانی جشنواره به نشانی فوق و ارائه فایل word و pdf  گزارش طرح و مدارك و مستندات و ضمائم كلیه طرح­های برگزیده استانی و اسكن فرم­های ثبت­نام، داوری استانی، عكس طراحان و طرح (با كیفیت مناسب) و شناسنامه طراحان با همكاری دبیر جشنواره جوان خوارزمی استان تهیه و به ستاد جشنواره جوان خوارزمی ارسال شود.

پیوست(1) نحوه ی برگزاری مسابقه زبان خارجی:

مسابقه ی نمایشی ایفای نقش با رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه در درس زبان انگلیسی

با توجه به تغییر کتاب های زبان انگلیسی دوره اول متوسطه  و رویکرد ارتباطی  فعال و خودباورانه در آموزش زبان انگلیسی  مطابق با برنامه درسی ملی، این بخش ازجشنواره برای اولین سال و با محوریت و توجه به بخش Role Play   در کتابهای درسی زبان انگلیسی پایه های  هفتم و هشتم از اصول برنامه ی درسی زبان انگلیسی دور‌ه‌ی اول متوسطه به صورت گروه های سه نفره  با توجه به شرایط ذیل برگزارمی شود:

1- اجرای ایفای نقش بایددرراستای پیاده سازی اهداف بیان شده دربرنامه درسی وکتاب باشد و پوشش دهنده تمام بخشهای کتاب سال جاری (باتوجه به بودجه بندی) و سال (های) قبل باشد.

2- استفاده حد اکثری از لغت ها، عبارتها و کلیدواژه های زبانی(Vocabulary, Key Languages and Functions) باید در  اولویت استفاده،  قرار گیرند.

3- موضوع نمایش می بایستی از جذابیت خوبی برخوردار باشد.

4-  اجرای نمایش باید از روانی و صحت (Fluency and Accuracy) بیانی مناسبی برخوردار باشد.

5- نمایش باید از سه بخش اصلی: شروع(Opening)  پیکره یا بدنه  (Body) و پایانی (Closing)  برخوردار باشد.

6-  تعامل (Interaction)   در حین اجرا در بین گروه باید از سطح بالایی برخوردار باشد.

7-  بیان صحیح کلمات(Pronunciation) و جملات(Intonation) مورد توجه قرارگردد.

روش اجرا:

1- زمان اجرای نمایش  حداقل 5 و حداکثر 10 دقیقه باشد.

2- ارسال متن نوشتاری ضرورتی ندارد.

3- ایفای نقش باید محصول فعالیت گروهی خود دانش‌آموزان باشد.

4- هرپایه تحصیلی( هفتم و هشتم) بطور جداگانه باید نمایش را اجرا نمایند

5- پس از داوری در مرحله ی اول و راهیابی اثر به مرحله ی بعد ، اجرا میتواند از تغییرات جزئی ( کمی و کیفی) برخوردار شود،  مجددأ فیلم برداری شود و به مرحله ی بعد ارسال گردد.

تبصره یك : در صورتی که تعداد گروه های شرکت کننده در مراحل منطقه ای و استانی بالا باشد این مسابقه به صورت غیر حضور با ارسال فیلم انجام شود.

  •   این مسابقه تا مرحله ی استانی پیش خواهد رفت و مرحله کشوری ندارد.

نحوه ی اجرا:

1-     در مرحله آموزشگاهی کلیه ی دانش آموزان شرکت کننده، پس از اجرای نمایش، در صورت کسب حد نصاب امتیاز نمون برگ های ارزیابی به مرحله منطقه معرفی خواهند شد.

2-     در مرحله  شهرستان/منطقه / ناحیه آثار منتخبین مدارس توسط کمیته داوران داوری شده و گروه های منتخب به مرحله ی بعد معرفی خواهند شد.

3-     رتبه بندی نمایشنامه های برتر در مرحله حضوری استانی  جشنواره نوجوان خوارزمی در اردیبهشت ماه با حضور دانش آموزان و ایفای نقش آن ها انجام می شود . 

نکته : حد نصاب  راه یابی به مرحله بعد در هر دو مرحله برای دانش آموزان مدارس عادی دولتی معادل 80 درصد از مجموع امتیاز نمون برگ ارزیابی و برای مدارس خاص (استعداد های درخشان ،نمونه دولتی ،شاهد)90 درصد از مجموع امتیاز نمون برگ ارزیابی می باشد.  

ضوابط داوری

نمون­برگ­های داوری در این محور متعاقباً ارائه خواهد شد.

 

تاریخ ارسال : شنبه هفتم آذر 1394  09:19  | نویسنده :   حدادی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.